lørdag den 19. september 2015

Grundlag for mine anmeldelser:

Jeg har, som nævnt i indledningen, bevæget mig i restaurations branchen siden jeg startede i kokkelære i 1999, og har løbende fået større indsigt i branchens udvikling. Jeg har selv læst et utal af anmeldelser både i "Aarhus Stifttidende", "Nordjyske" "Jyllandsposten", "Børsen", "Smag og Behag", "gastro" m.fl. og jeg har selv spist på en del, mere eller mindre, omtalte steder. 

Min bedste oplevelse har været "Minibar" i Washington hvor vi fik 32 serveringer på den moleculær gastronomiske restaurant, som er ejet af José Andrés. Det var en vanvittig fed oplevelse, hvor vi igennem 3,5 timer blev underholdt på fornemmeste vis, med en masse spændende mad og dejlige vine. Michellin guiden kommer kun til tre amerikanske byer, New York, Chicago og San Francisco, så der bliver ikke drysset stjerner ud over restauranter fra Washington, selvom niveauet var utroligt højt. Vi sad ved høje barborde, som man også gør det på Rasmus Muncks nyåbnede "Alchemist", og kunne følge med i kokkenes arbejde, på alle nærmeste hold, hvilket ses nedenfor.

Maden på Minibar blev anrettet
lige foran gæsterne, forår 2013.
Æblemarengs med bacon is fra Minibar, Forår 2013.


Lige derunder må besøget på "Frederikshøj Kro" komme, da det virkelig også var en formidabel oplevelse, med vidunderlig mad og fantastisk service. Jeg var der ca. 4 måneder inden de blev belønnet med deres længe ventede stjerne i Guide Michellin, og jeg vil da også gå så langt til at sige at det var fortjent. Når det så er sagt, så har jeg til gengæld svært ved at se logikken i, at de kun fik 1 stjerne, når der er to øvrige restauranter i Århus der også bliver bestjernet med samme antal, da jeg ikke mener at de kan være på samme høje niveau, men nu er det jo heldigvis heller ikke mig der uddeler stjernerne. 

Rødgrød med fløde fra Frederikshøj Kro, vinter 2014.



Stedet med den flotteste udsigt må helt klart være den 1-stjernede "The River Café" i Brooklyn som ligger ved siden af Brooklyn Bridge og dermed har udsigt over Manhatten skyline fra restauranten.

Udsigten fra The River Café, forår 2012.

Der udover har jeg besøgt Michelin restauranter i New York, Berlin og København, og har planer om mange flere besøg i fremtiden. Mine besøg kommer ikke så hyppigt som de har gjort, da jeg har en søn på snart to år, og har et barn mere på vej til februar 2016, med min skønne kæreste. Derfor skal i væbne jer med tålmodighed da der ikke vil blive opdateret på ugentlig basis, men jeg skal nok gøre opmærksom på mine nye anmeldelser på Facebook og Instagram. 



Herunder er lavet en liste over nogle af de steder jeg allerede har besøgt, så i kan se hvad der skal til for at få 6, 5, 4 og 3 stjerner. (Klik på dem og bliv ført til deres websites)



Jeg bedømmer ud fra, at 6 stjerner er absolut topniveau og vil have totaloplevelsen for øje, hvor både mad, vin, service, betjening, setting mm. går op i en højere enhed. Hvis jeg går på cafe og vælger at skrive om det, vil der naturligvis blive taget højde for det, så de ikke bliver bedømt på samme kriterier som gourmet stederne da pris og kvalitet hænger sammen. Nogle aviser kunne godt lære lidt af dette, da der hersker lidt forvirring omkring bedømmelses kriterierne for restaurant, cafe og buffetrestaurant, da jeg ikke mener at de skal bedømmes på lige vilkår, fordi de henvender sig til hvidt forskellige publikummer, og har hvidt forskellige prisniveauer. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar